Luther Márton életrajzi regénye

Luther - a regény

Luther - a regény

Miért éppen Luther?

2016. szeptember 18. - szs.

Hogy őszinte legyek, eszembe sem jutott regényt írni Lutherről, sőt, történelmi regényt sem nagyon terveztem írni, kimondva-kimondatlanul a harmadik gyermekem megszületése után pár évre mindenféle írói tevékenységemet is felfüggesztettem, idő, energia és külső motiváció hiánya miatt. Egy teljesen váratlanul érkező megkeresés miatt döntöttem végül (igazából pár perc gondolkodás után) úgy, hogy belevágok ebbe a vállalkozásba. Úgy voltam vele, hogy ha belebukom, mert túl nagy falatnak bizonyul, még mindig ott vagyok, ahol kezdtem...

De ez így túl egyszerű, a mélyben minden bizonnyal több dolog is meghúzódott, ami miatt elkezdtem Luthert kutatni és az életét történelmi regény formájába önteni. A régi ismerősi-szerkesztői megkeresés nagyon jó pillanatban érkezett, ha egy hónappal előbb vagy később ír rám az egyébként már évek óta nem használt gmail chat-en, akkor valószínűleg nem vállalom.

Ott volt a mélyben az írástól való tartózkodás szokatlan élménye – alsó korom óta, gyakorlatilag amióta fizikailag képes voltam teleírni egy lapot, azóta mindig írtam valamit, mindig volt egy aktuális „projekt”, legyen az regény (azzal kezdtem, persze, szünetben a tanítónénik olvasták az újabb „részeket” - amiket azért hívtam résznek, mert nem voltam benne biztos, hogy a „fejezet” „j” vagy „ly”...), novella, színdarab, később blogfikció, akármi. Ahogy a családi élet besűrűsödött, a publikációs kapcsolataim meg meggyérültek, egy kis időre megszűntem író embernek lenni, de az ilyesmi csak múló állapot lehet és ahogy a legkisebb gyerekem óvodás lett, már tudtam, hogy hamarosan a billentyűzet mögé kerülök megint. Luther persze eszembe sem jutott.

Miért éppen Luther? Mostanra, immár másfél éve szinte folyamatosan különféle Luther-szövegekkel vagy róla írt könyvekkel, cikkekkel, egyéb írásokkal foglalkozva igazából már nem is értem, miért nem jutott korábban az eszembe az, hogy ezzel foglalkozzam. Érettségiztem, majd a teológián szigorlatoztam is Lutherből, később tanítottam az életét, mégis rá kellett jönnöm, hogy mennyi mindent nem tudok róla és milyen sok olyan dolog van, amit tudok róla, de vagy rosszul tudom (tételek kiszögelése...) vagy semmit sem tudok összefüggésekről, amik pedig fontosak és amik nélkül nem lehet megérteni a történelmi események és a rárakódott mítoszok mögött álló embert.

És igen, jön 2017, a reformáció ötszáz éves évfordulója, ami egy kis időre újra ráirányítja a figyelmet Luther Márton vélt vagy valós alakjára és ez az apropó jó alkalom lehet egy történelmi regénnyel kapcsolatos vállalkozásra is – de önmagában ez kevés lett volna, hogy elkezdjek az írásával foglalkozni. Több dolog ért össze azon az estén, mikor sok év óta először újra életre kelt a gmail chat (vagy már más neve van?) és úgy gondolom, ez nem volt véletlen.

A most induló blogon szeretném végigkísérni a regény(ek) születését és (ha lesz) fogadtatását, utóéletét. Kisebb, rövidebb anyagokat, képeket a hozzá kapcsolódó Facebook-oldalon helyezek majd el.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://martinluther.blog.hu/api/trackback/id/tr6011719081

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása